HTM 58

Louis Ruggenberg en de HTM 58

Ruggenberg HTM
Louis Ruggenberg bij motorwagen HTM 58 rond 1925. [foto: collectie Ruggenberg]
Hier volgt het verhaal van een bijzondere motorwagen. Hierboven staat Louis Ruggenberg naast de HTM 58 rond 1925.

De motorwagen

Aankoop

In 1921 bestelde de Haagsche Tramweg Maatschappij  een serie van 10 motorwagens, genummerd 51 – 60, voor de exploitatie van de buitenlijnen naar Delft en Leiden. Als leverancier voor deze deelserie werd Linke-Hoffmann=Lauchhammer Werke te Keulen gekozen. De kosten bedroegen 28.882,11 gulden per motorwagen voor deze deelserie.

Extra specificaties

Voor de buitenlijners was inmiddels een standaard-tramtype ontwikkeld, waarbij de reizigers in het midden instapten en de bestuurder een eigen ruimte aan de koppen van de wagen had (deze trams konden met en zonder keerlus keren). Deze wagens reden langs buitenwegen en waren daarom verplicht om twee koplampen te hebben in plaats van één zoals dit op de stadstrams gebruikelijk was. Naast de gangbare bel moesten deze motorwagens ook een fluit hebben.

In dienst

De HTM 58 werd in juli 1923 geleverd aan de HTM en op 5 januari 1924 op de lijn Den Haag – Wassenaar in dienst genomen. Het motorrijtuig deed van 1924 tot 1935 dienst vanuit de remise Maaldrift in Wassenaar en van 1936 tot 1964 vanuit de remise ‘s-Gravenmade waar het hoofdzakelijk op de lijn naar Delft dienst deed. De motorwagen was voorzien van twee kleine eindbalkons en een middenbalkon met twee tussenliggende afdelingen. Het bood plaats aan 30 zittende en 58 staande passagiers.

Bijna gesloopt

Slooplijst

De HTM 58 is nu helemaal gerestaureerd maar het had niet veel gescheeld of deze motorwagen was in de zestiger jaren gesloopt. In 1961 stond de HTM 58 op de voorlopige slooplijst maar door een zware aanrijding van de HTM 55 waarbij het volledige voorbalkon ingedrukt werd ging de HTM 58 weer van die lijst af. In 1963 dreigde opnieuw sloop maar door scheurvorming in de motorwagens 61 – 80 werden de lager genummerde motorwagens, waaronder de HTM 58, aangehouden. In 1965 werd de HTM 58 aangewezen als werkwagen en onder meer gebruikt voor de slooptransporten naar de remise ’s Gravenmade.

Foto plm. 1925: Louis voor de HTM 55 (total loss in 1961) [collectie Ruggenberg}
Museumrijtuig

Daarna kreeg de HTM 58 als bestemming het Spoorwegmuseum maar omdat er nog geen plek was in het museum diende de motorwagen intussen als klusjeswagen. Later ging de HTM 90 naar dit museum. In 1975 ging de HTM 58 naar de Tramwegstichting (TS) waar die van 1984 tot 1993 dienst deed bij de Electrische Museumtramlijn Amsterdam (EMA). Ook deed de motorwagen even dienst op Sneltramlijn Utrecht – Nieuwegein ter gelegenheid van het vijfjarig bestaan van die lijn. In 1993 kwam de HTM 58 buiten dienst te staan omdat er een structurele restauratie noodzakelijk werd. In 2008 werd de motorwagen overgebracht naar de remise Lijsterbesstraat in Den Haag waar de Stichting Tramwerk en de Tramweg-Stichting een ingrijpende restauratie uitvoerden. Na een aantal proefritten werd in 2014 nog een laatste proefrit gereden en daarbij heeft de HTM 58 het veiligheidscertificaat gekregen. De motorwagen is nu eigendom van de Stichting de Wassenaarse Tram en in beheer van de Tramweg-Stichting en staat in de remise Lijsterbesstraat in Den Haag.

HTM 58 gerestaureerd

 

Plaatjes

Ruggenberg HTM
Louis Ruggenberg en HTM 58 plm. 1925

Deze foto is door Eric Imthorn digitaal ingekleurd.

 

HTM 58 in de Javastraat Den Haag. Foto: Voogd. Tramweg Stichting
HTM 58 in de Javastraat Den Haag. Foto: Voogd. Tramweg Stichting

 

Bronnen

Tramweg Stichting (beheer)

Stichting Tramwerk (restaurateurs)

Ook handig: Haags Openbaar Vervoer Museum

Boek: De buitenlijnen van de HTM, auteur Johan Blok, Uitg. De Alk b.v., Zaandam.